ابني يوسف

ابني يوسف
اصغر فرد في عالم الحالمين

الثلاثاء، 23 فبراير 2010

هي دي اخرة المشي مع البنات



       الجمعة بقا وقاعد فوق سطوح بتنا على الكرسي البلاستك الهلال والنجمة ولابس الجلابية الكستور الملوكي والشبشب ابوصباع والعز باين عليا قوم اية اسمع جرس التليفون
أمي : يااا هاااااااااانيييييييي  بنت عمك عايزاك عـ التليفون
انا   : وانا ايش عرفني انها بنت عمي ..ادتك امارة ؟؟
امي : انتا  هاتنزل  ترد عالبنت ولا اقفل السكة في وشها ؟
انا   : اقفلي...
       ولااقلك استني  لاحسن تطب علينا اناااا نااااازل
ريهام: الو بقلك يا هاني تعالالي 6اكتوبر ضروري..أصل الفستان الي هاروح بية فرح لبني باظ
انا  :    متروحيش الفرح احسن
ريهام :هاني ..هات شيماء وريهام وميادة وتعالولي حالا
 توالت التليفونات انقاذا للموقف واتفقنا نتقابل في ميدان لبنان و نروح كلنا بعربية واحدة .....واخدين المحور والفرحة مالية عنينا وداخلين على الحتة الديقة الي قسموها رايح وجاي عشان يقهرونا نفسيا وفضلنا واقفين فيها لحد  ما روحنا طلعت وافوجئء باية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ظابط وامن وهيصة كبيرة مستنية العربية

الباشا: انزل وهات رخصك
انا    :  لية يا بية بس يعني كل الهيصة دي عشان رخصي ده كتير عليا كدة واللهي يا فندم وبعدين سعدتك انا رابط الحزام وماشي على 30 سعادتك وملوش لازمة الاهانه سعدتك داحنا بنحب مصر سعادتك
الباشا: احجز اللي  بيرد ده ينعل ابو ؟؟؟؟؟؟ يا ولاد ال ؟؟؟؟؟ وهات اللي معاه ..ابقي رد براحتك في القسم يا؟؟؟؟؟؟
         احم ربنا يسامحه
ميادة : هما واخدينا  على فين يا هاني
انا     : يعني ظباط ومجرجرينا من العربية تفتكري هيودونا فين!!الحديقة الدولية مثلا
ميادة : يا فندم مايصحش كدة.. ممكن نحل الموضوع بهدوء
         هنا بئه غوريلا في ايدها عصاية مسكتني وسحبتني لحد الباشا الظابط
الباشا :انتا جاي 6 أكتوبر لية يا روح خالتك؟
           ومين اللي قالك تيجي؟ .
           .رايح القرية الزكية ؟؟
انا   :   واللهي العظيم يا باشا انا ما رضيتش اروح القرية الفرعونية مع عيال الجيران وماليش فالخروج  نهائي  ...انا واللهي
            هاقول على كل حاجة ومش هاخبي اي حاجة ..
            هي  منها لله لبني انا قلتلها متتجوزش اليومين دول ....ما سمعتشي كلامي ....
           شوف يا بية ريهام كلمتني عشان الفستان الي عملتهولها ام عماد الخياطة طلع ضيق شوية وماسك من عندالوسط ....   
           انا قلتلها يا ريهام اللبسي الفستان كدة مسمعتش كلامي واشترت نص متر كريب جورجيت.. وصممت توسع الفستان
وقالت لمو عماد:
هتوسعيلي الفستان يعني هاتوسعيلي الفستان ..
رديت عليها امو عماد وقالتلها :
          انا مش فاضية وهاتستلموه كدة واضربو دمغاكو في الحيط .
          ساعتها بقا ام عماد كانت لسة مبيضة الشقة ..فريهام ملقتش حتة تضرب دمغها فيها ...وفنفس الوقت شيماء عاملة     فستانها عند ام عماد برضو..... قوم لما عرفت راحت شخطت في الولية ....
           قامت الولية اتخضت وطردتنا مالبيت ..
           .قمنا واخدين الفساتين وطلعنا على الترزي الرجالي الي في اخر الشارع وادنالة الكريب  جورجيت عشان يوسع الفستان
طلع التزري دة جوز ام عماد
                قام سألنا...... انتو مين اللي عملكو الفساتين دي ...
رديت علية شيماء وقالتلوة :
               الولية المجنونة اللي في  اول  الشارع ...سعتها بقا ريهام بصت لقيت صورة فرح الترزي على امو عماد متعلقه  في الصالة..
               أن أن أأأأأأأأأأأن
              راحت ماسكة الترزي مواقعاه عالارض ..وميادة كانت واكله سندوتش مؤمن
... قامت مرجعة علي الترزي... قام  الترزي مسك المقص وبوظ الفستان
               بس .. هي دي كل الحكاية سعادتك .. وأنا والله العظيم بريئ

الغوريلا : يا باشا مش دي العربية المطلوبة دي عربية بنفس مواصفات العربية اللي عايزينها
            بدور وشي لقيت العساكر موقفين عربية نفس نوع عربيتنا ونفس اللون    وارقمها قريبة جدا بس راكب فيها شباب فافي
الغوريلا : هيا دي العربية المطلوبة والارقام مطابقة
انا        : هما دول العيال اللي حضراتكم كنتم مستنينهم
الغوريلا : ايوه امشو انتو خلاص كدة
انا         : خلاص اية يا باشا!!!
          دانا دمي نشف وركبي سابت سيادتك كمل مج النسكافية بتاعك وسبلي ولاد الهرمة دول..
          تركبو عربية زي عربيتنا لية يا ولاد ال ؟؟؟؟؟؟
          مش كفاية الفستان طلع ديق عالبت
          حسبي الله ونعم الوكيل